Kundernas köpbeslut i butiken är oftast inte helt rationellt. Många beslut fattas på impuls. Då gäller det att vara närvarande på fler ställen i butik än bara i butikshyllan… Med rätt strategi kan man lyfta fram produkterna som påminnare, påverkare eller som inspiration. Specialexponeringar i butik kan öka din försäljning med flera hundra procent!

1. Fristående displayer

Att vara närvarande med en fristående Display där kunderna rör sig mest frekvent skapar uppmärksamhet för varumärket och driver försäljningen. En fristående display kan vara allt från premiumdisplay med fokus på att kommunicera varumärke till en kostnadseffektiv smidig display tillgänglig på många säljytor för att skapa impulsförsäljning.

2. Butikshyllan

Även om exponeringar i butik är viktiga så sker 80% av försäljningen i butik från ordinarie hylla. Konkurrensen i ordinarie butikshyllan är stor.

Kundernas ögon sveper oftast förbi butikshyllan i några få stressade sekunder. Ofta har kunderna då redan valt bort de största delarna av sortimentet. Vi på Retail Impact har stor erfarenhet av att ta fram anpassade lösningar för butikshyllan som kommer hjälpa er att fånga uppmärksamhet och sälja mer varor.

Några exempel på lösningar:

  • LED Belysning
  • Digital Signage
  • Pushers och avdelare
  • Skyltar
  • Specialanpassade lösningar

3. Gavelexpo

Att samla exponeringen kring en gavelexponering driver ofta försäljningen med flera hundra procent. En gavelförsäljning ger också en fantastisk möjlighet att visa upp ert varumärke och kan även vara påminnaren som driver försäljningen i den ordinarie hyllan.

En gavel kan givetvis ritas på mängder av sätt. Skall fokus ligga på ”sälj” eller är det extra viktigt att lyfta fram varumärket är frågor som man måste ställa sig innan man tar fram ert gavelexpo. Vilket butiksformat är gaveln tänkt att stå i, skall det vara en enkel universallösning för säljkåren som kan användas på många olika butiksformat?

Vi har stor erfarenhet av att bygga både säljande och varumärkesdrivande gavelexpo. Vi har också stor erfarenhet av vilken typ av gavel (storlek etc) som passar in i de olika butiksformaten.

Glöm inte bort sidorna av butiksgaveln. Sidan av gavlarna mitt i kundvarvet är en utmärkt yta för specialexponering. Konstigt nog är denna yta ofta bortglömd i svenska butiker. Sidan på gaveln är perfekt för impulsexponering eller nyhetslanseringar.

4. Impulsexpo

Vår benämning av Impulsexpo är mindre exponering som fungerar som påminnare och inspiration i avdelningen. En exponering som kan skapa impulsköp av komplementprodukter eller ge inspiration att köpa något helt nytt. En Impulsexpo kan exponeras i butikshyllan eller på sidan av en gavel sk ”Power- Wings”.

  • Powerwings
  • Clipstrips
  • Toppyllor

Vill ni veta mer om ni kan öka försäljningen i butik?

Välkommen att ringa eller maila oss för att diskutera möjligheter och utmaningar med era produkter. Vi tar gärna ett möte i butik eller ett kort teamsmöte och återkommer med snabba skisser och idéer.