Varje år spenderas det miljarder för att locka in människor i butiker men det spenderas inte i närheten av lika mycket pengar pengar på att påverka kunderna när de väl är inne i butiken (Nordfält, 2009). Varför är det då viktigt att se över er strategi och satsa på exponering i butik?
I matvarubutiken finns många valmöjligheter vad gäller produkter, varumärken, priser och erbjudanden, som alla konkurrerar om kundens uppmärksamhet. En vanlig stormarknad har cirka 40 000 artiklar i sitt sortiment. En typisk kund handlar återkommande upp till 50 st olika artiklar ur detta sortiment.
Kundernas köpbeslut i butiken är oftast inte helt rationellt. Många beslut fattas på impuls. Då gäller det att vara närvarande på fler ställen i butik än bara i butikshyllan.
Med hjälp av special exponeringar har man möjlighet att påverka försäljningen. En display kan driva försäljning, ökad försäljning kan sedan ge varumräket/produkt ökat hyllutrymme. Allt hänger ihop och det är därför viktigt att ha en väl genom arbetad strategi för exponering i butik.

Vill ni diskutera exponering i butik?
Välkommen att ringa eller maila oss så bokar vi ett möte antingen på teams eller i butik.